Sharifah Haslita bt. Syed Uda Hamid

Sunday, December 11, 2011

Standard Prestasi Pendidikan Kesihatan Tahun 2

MATLAMAT KURIKULUM

Pendidikan Kesihatan membolehkan individu mengawal kesihatan diri, keluarga, masyarakat dan persekitaran menerusi pengetahuan, kemahiran, amalan gaya hidup sihat dan bersikap positif untuk mencapai kesejahteraan hidup serta jangka hayat panjang yang berkualiti.

OBJEKTIF KURIKULUM

Kurikulum Standard Sekolah Rendah bagi mata pelajaran Pendidikan Kesihatan membolehkan murid:

1 Mempertingkatkan pengetahuan, sikap dan amalan kesihatan diri, keluarga, masyarakat serta persekitaran.

2 Mempamerkan kemahiran mencegah masalah kesihatan dan penyakit.

3 Menguasai keupayaan bagi menghadapi dan menangani masalah serta isu berkaitan dengan kesihatan.

OBJEKTIF PENDIDIKAN KESIHATAN TAHUN 2

Pada akhir pembelajaran, murid dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan amalan:

1 Mengenal pasti dan mengamalkan aspek-aspek yang mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan fizikal yang sihat

2 Menjauhkahkan diri daripada situasi dan sentuhan tidak selamat

3 Memilih jenis makanan berkhasiat

4 Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa rokok, dadah dan alkohol

5 Memahami dan mengurus perasaan mengikut situasi

6 Mengenali perbezaan fizikal dan perawakan antara lelaki dan perempuan

7 Menzahirkan perasaan kasih sayang terhadap Tuhan, diri, ibu bapa/penjaga, ahli keluarga, guru dan rakan

8 Mengetahui jenis penyakit dan cara mencegah serta mengelak risiko penyakit

9 Mengenal pasti dan mengamalkan aspek-aspek pencegahan kemalangan dan kecederaan

10 Mengetahui cara meminta bantuan apabila berlaku situasi kecemasan


************************************************************************************

PERNYATAAN STANDARD PENDIDIKAN KESIHATAN KSSR

Band

Pernyataan Standard

6 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali
Mempunyai keupayaan membuat keputusan untuk mengadaptasi permintaan serta cabaran kehidupan seharian, meningkatkan literasi kesihatan dan mengamalkan gaya hidup sihat

5 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
Mempunyai kemahiran berkomunikasi, empati dengan orang lain dan berupaya mengendalikan emosi dalam mengurus hidup secara positif dan sihat

4 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
Boleh memperkembangan aspek penjagaan diri serta pengurusan mental, emosi dan sosial terhadap keluarga dan masyarakat serta memainkan peranan mengawal aspek kesihatan dan keselamatan persekitaran

3 Tahu, Faham dan Boleh Buat
Memahami kepentingan dan boleh mengurus penjagaan diri, pengurusan mental, emosi dan sosial serta kesihatan dan keselamatan diri

2 Tahu dan Faham
Memahami aspek kesihatan fizikal, mental, emosi, sosial dan persekitaran


1 Tahu
Mempunyai pengetahuan tentang asas kesihatan fizikal, mental, emosi, sosial dan persekitaran


*********************************************************************************


1 Tahu
Mempunyai pengetahuan tentang asas kesihatan fizikal, mental, emosi, sosial dan persekitaran

B1D1
Jenis bahan ketagihan

B1D2
Perasaan yang dialami

B1D1E1
Mengenal jenis bahan ketagihan iaitu rokok, dadah dan alkohol

B1D2E1
Mempamerkan perasaan seperti bimbang, cemas dan tidak selamat


***************************************************************************


2 Tahu dan Faham
Memahami aspek kesihatan fizikal, mental, emosi, sosial dan persekitaran

B2D1
Aspek pertumbuhan dan perkembangan fizikal yang sihat

B2D2
Pemakanan yang sihat dan selamat

B2D3
Penyakit tidak berjangkit

B2D1E1
Menyenaraikan aktiviti fizikal yang menyumbang kepada pertumbuhan dan perkembangan yang sihat

B2D2E1
Memilih makanan dan minuman yang berkhasiat pada setiap kali waktu makan

B2D3E1
Mengenali penyakit tidak berjangkit seperti ketumbit mata, sakit telinga, hidung berdarah, ekzema dan alahan


********************************************************************************


3 Tahu, Faham dan Boleh Buat
Memahami kepentingan dan boleh mengurus penjagaan diri, pengurusan mental, emosi dan sosial serta kesihatan dan keselamatan diri

B3D1
Aspek pertumbuhan dan perkembangan fizikal yang sihat

B3D2
Menangani pengaruh dalaman dan luaran berkaitan kesihatan diri dan reproduktif

B3D3
Aspek pemakanan yang sihat dan selamat

B3D4
Menangani situasi berisiko terhadap diri, keluarga, dan masyarakat

B3D5
Pengurusan emosi untuk meningkatkan kesihatan mental

B3D6
Perbezaan perawakan jantina dan menghormati antara satu sama lain

B3D7
Penyakit konjunktivitis

B3D8
Aspek keselamatan diri

B3D9
Tindakan semasa kecemasan

B3D1E1
Mengamalkan aktiviti fizikal untuk
mencapai pertumbuhan dan
perkembangan fizikal yang sihat

B3D1E2
Mengamalkan pemakanan yang seimbang untuk pertumbuhan dan perkembangan fizikal yang sihat

B3D1E3
Mengamalkan postur yang betul untuk pertumbuhan dan perkembangan fizikal

B3D2E1
Menyatakan maksud dan situasi sentuhan tidak selamat

B3D2E2
Menyatakan tindakan yang perlu diambil jika berlaku sentuhan tidak selamat

B3D3E1
Mengenal pasti jenis makanan dan minuman yang boleh menyebabkan berat badan yang berlebihan dan obesiti

B3D3E2
Mengamalkan tabiat makan dan minum yang sihat

B3D3E3
Menyatakan pengaruh rakan dan media dalam pengambilan makanan dan minuman

B3D4E1
Mengamalkan gaya hidup sihat dengan tidak menyalahguna bahan

B3D5E1
Mengenal pasti perasaan yang wujud akibat perubahan yang berlaku dalam keluarga dan persekitaran seperti pertambahan dan kehilangan ahli dalam
keluarga

B3D6E1
Menyatakan perbezaan fizikal dan perawakan perempuan dan lelaki

B3D6E2
Mengamalkan sikap menghormati antara satu sama lain tanpa mengira jantina

B3D7E1
Mengenal pasti tanda-tanda dan cara mengelak daripada jangkitan konjunktivitis

B3D8E1
Mengenal pasti peralatan dan bahan yang berbahaya di rumah, sekolah, taman permainan dan tempat awam serta
menyenaraikan cara penyimpanan yang selamat

B3D8E2
Mengenal pasti situasi tidak selamat di rumah, sekolah, taman permainan dan tempat awam

B3D8E3
Menyatakan kesan kemalangan dan kecederaan seperti kecacatan kekal tubuh badan

B3D9E1
Mengetahui situasi kecemasan dan meminta bantuan apabila berlaku kecemasan


***********************************************************************************


4 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab

Boleh memperkembangan aspek penjagaan diri serta pengurusan mental, emosi dan sosial terhadap keluarga dan masyarakat serta memainkan peranan mengawal aspek kesihatan dan keselamatan persekitaran

B4D1
Aspek pertumbuhan dan perkembangan fizikal yang sihat

B4D2
Pemakanan yang sihat dan selamat

B4D3
Pengurusan emosi untuk meningkatkan kesihatan mental

B4D4
Kemahiran interpersonal dan komunikasi berkesan

B4D5
Keselamatan diri dan kemahiran kecekapan psikososial

B4D1E1
Menyatakan kepentingan rehat dan tidur yang mencukupi untuk pertumbuhan serta perkembangan fizikal yang sihat

B4D2E1
Mengamalkan pengambilan makanan dan minuman mengikut keperluan

B4D2E2
Menceritakan tabiat pengambilan makanan dan minuman dalam kalangan ahli keluarga

B4D3E1
Menunjuk cara yang sihat ketika meluahkan perasaan kepada orang yang boleh dipercayai

B4D4E1
Mematuhi ajaran agama

B4D4E2
Menunjukkan rasa kasih sayang tanpa membezakan individu atau kumpulan seperti tidak membuli dan menyakiti orang lain

B4D5E1
Mengamalkan langkah-langkah keselamatan untuk mengelak kemalangan, kecederaan dan situasi tidak selamat di rumah, sekolah, taman permainan dan tempat awam pada setiap masa


**********************************************************************************


5 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji

Mempunyai kemahiran berkomunikasi, empati dengan orang lain dan berupaya mengendalikan emosi dalam mengurus hidup secara positif dan sihat

B5D1
Aspek pemakanan yang sihat dan selamat

B5D2
Kesan penyalahgunaan bahan

B5D3
Pengurusan emosi untuk meningkatkan kesihatan mental

B5D4
Penyakit konjunktivitis dan penyakit tidak berjangkit

B5D1E1
Menyatakan kepentingan pengambilan makanan dan minuman yang berkhasiat

B5D2E1
Menceritakan kesan negatif merokok, mengambil dadah dan alkohol terhadap kesihatan diri serta orang lain

B5D3E1
Mengamalkan sikap positif untuk mengurus perasaan diri seperti rasa bersalah, bimbang, takut, marah, cemburu dan tidak selamat

B5D4E1
Menyatakan langkah-langkah yang perlu diambil atau diawasi jika mengalami konjunktivitis

B5D4E2
Mengenal pasti tanda-tanda dan menyatakan langkah-langkah yang perlu diambil atau diawasi jika mengalami penyakit tidak berjangkit (ketumbit mata, sakit telinga, hidung berdarah, ekzema dan alahan).


***********************************************************************************


6 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali
Mempunyai keupayaan membuat keputusan untuk mengadaptasi permintaan serta cabaran kehidupan seharian, meningkatkan literasi kesihatan dan mengamalkan gaya hidup sihat

B6D1
Menangani penyalahgunaan bahan

B6D2
Peranan diri sendiri dalam aspek kesihatan keluarga

B6D3
Aplikasi kemahiran interpersonal dan komunikasi berkesan

B6D1E1
Melapor kepada orang dewasa berkaitan penyalahgunaan bahan dalam kalangan rakan

B6D2E1
Menghargai diri dan gembira dilahirkan sebagai lelaki atau perempuan

B6D3E1
Menzahirkan kasih sayang yang berbeza kepada Tuhan, diri, ibu bapa/penjaga, ahli keluarga, guru dan rakan

B6D3E2
Mengamalkan rasa syukur kepada Tuhan dan terima kasih sesama manusia

No comments:

Post a Comment